blank
blank

هندریل چیست و ویژگی های آن

هندریل شیشه ای

 

توضیح یک نکته مهم در اینجا الزامی است : ظاهرا اکثر سایت ها و شرکت ها به اشتباه هندریل و نرده شیشه ای (به  معنای حفاظ ) مساوی و مترادف دانسته و در دسته بندی ها و تعاریفشان ،از این دو واژه به جای هم استفاده کرده اند .

 

هندریل چیست ؟ هندریل handrail (دستگیره ،دست انداز ، دستک یا دستگرد  حفاظ ) میله ای افقی شکل است که روی حفاظ (نرده) سوار میگردد تا افراد هنگام ایستادن کنار حفاظ ها ( نرده ها) به آن تکیه کرده ،ان را با دست بگیرند یا در زمان استفاده از راه پله و سطوح شیب دار یه عنوان تکیه گاه مناسبی یرای بالا و پایین رفتن از پله ها باشد ( بخصوص برای کودکان ،افراد بیمار یا کهنسالان ) هندریل شیشه ای

هندریل ها معمولا قسمت بالایی چارچوب یا قاب نرده های شیشه ای قاب دار را تشکیل میدهند که هم جنبه ی ایمنی دارند و هم وجاهت بصری . برخی از آن ها کنار لبه ی بالایی صفحات شیشه ای نصب شده و بسیار شکیل و امروزی هستند .

در حالیکه همانگونه که اشاره شد هندریل میله افقی است که بالای نرده قرار میگیرد و فرد هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها و سطوح شیب دار به عنوان تکیه گاه از ان استفاده میکند ،اما نرده، محافظی است عمودی که کنار سطوح مرتفع ،شیب دار یا پله ها کار گذاشته میشود تا ضمن جلوگیری از سقوط افراد ،تردد انها در پله ها را اسان کند .

همچنین،توصیه میشود در ساختمان ها و مراکزی که محل تردد کودکان یا بیماران ویلچر دار (مانند مدارس ،مهدکودک ها ،پارک ها و مراکز تفریحی ،بیمارستان ها و…) هستند ، یک هندریل  هم با ارتفاع کمتر از 90 سانتیمتر نصب شود .

انواع هندریل

انواع هندریل در طرح ها ،رنگ ها، مواد تشکیل دهنده و اشکال گوناگون در بازار موجود است . اما تقریبا میتوان همه ی انها را در دو نوع خلاصه کرد :

 

تاپریل (toprail)

نوعی از هندریل است که دقیقا بالای شیشه قرار میگیرد .

براکتی

نوعی از هندریل به شکل لوله است که از آن نیز جهت سهولت تردد افراد در ساختمان های مختلف بهره گرفته می شود .

نرده لوکس

در اکثر موارد هندریل های که که روی نرده های شیشه ای نصب میشوند را از جنس استیل ضد زنگ یا الومینیوم می سازند .

اما میتوان برای دیگر مصارف یا به دلایل هنری و تناسب طراحی، انها را از چوب ،سایر فلزات ، سنگ و برخی مواد پلیمری جدید و ( الومینیوم پوشش پودری ) هم تولید کرد .

 

انواع هندریل شیشه ای

 

.هندریل شیشه ای فیکس پوینت

.هندریل شیشه ای اکسپوز

.هندریل شیشه ای دفنی

.هندریل شیشه ای اس

.هندریل شیشه ای هنزا

هندریل شیشه ای اسپیگات

یکی از رایج ترین مدل های حفاظ شیشه ای که نیازی به زیرسازی ندارد و زمان نصب آن بسیار کوتاه تر از مدل های دیگر است و اتصالات ان به راحتی وظیفه نگهداری شیشه ها را انجام میدهد . نرده شیشه ای اسپیگات از یک سری پایه های نگهدارنده که معمولا 15تا25 سانتی متر دارند و از متریال های فولادی ، الومینیوم و استیل ساخته میشود .

هندریل شیشه ای فیکس پوینت

نرده شیشه ای فیکس پوینت یا سیستم اتصالات نقطه ای یکی از مدرن ترین روش های نصب نرده شیشه ای باشد. در این نوع نرده ، شیشه ها در محل های اتصال به بدنه سوراخکاری میشوند و قطعاتی نگهدارنده شیشه ها در محل های اتصال به بدنه جانبی متصل میگردند .

هندریل شیشه ای اکسپوز

این مدل نرده به نام اکسپوز یا هنریل روکار شناخته میشود . این نرده به صورت شیشه ای و یکدست درون پروفیلی یو شکل با جنس الومینیوم نصب میشود . این پروفیل ها اغلب به دو صورت طراحی شده اند ، مدل روکار و توکار که هندریل شیشه ای دفنی همان توکار است .

هندریل شیشه ای دفنی

این مدل حفاظ شیشه ای شباهت زیادی به نرده اکسپوز یا روکار دارد با این تفاوت که پایه نرده شیشه ای دفنی  درون زمین جایگذاری می شود به همین دلیل است که به آن دفنی یا توکار گفته میشود . نکته مهم در استفاده از این مدل این است که قبل از اتمام کف سازی باید پروفیل ها در داخل زمین کار گذاشته شوند و سپس کار کف سازی را به اتمام برسانید .

هندریل شیشه ای هنزا

نرده شیشه ای هنزا به صورت المان هایی عمودی نصب می گردند . با توجه به نوع و استحکام بالای پایه های نگهدارنده این محصول ،تمامی نیروی وارد شده از سوی شیشه به پایه ها منتقل شده و توسط اتصالاتی مناسب به کف انتقال پیدا میکند .

نرده شیشه ای

مقررات ملی نصب هندریل ها ( موضوع الزامات عمومی ساختمان ، مصوب سال 1392 ) سازندگان را به رعایت موارد زیر ملزم کرده است :

. کار گذاشتن هندریل ها در ارتفاع حداقل 90 سانتی متری از سطوح شیب دار یا پله ها .

.تمام سطوح با اختلاف سطح 70 سانتیمتر به حفاظ (نرده)و هندریل نیاز دازد .

.سطح میله ی دستگیره (هندریل ) باید پیوسته ، بدون محل قطع شدگی و فاقد هرگونه لبه یا جسم تیز باشد .

.انتهای دستگرد (هندریل ) باید به سمت دیوار خم یا چرخانده شده باشد تا از گیر کردن اشیاء یا لباس ها به میله ی هندریل جلوگیری شود.

. الزام دیگر اینکه رنگ دیگر (هندریل) باید با رنگ زمینه ، دیوار یا اطراف متفاوت و قابل تشخیص باشد .

.حداقل فاصله ازاد میان میله ی (هندریل ) با نرده ، دیوار یا سطح کنار آن (برای گرفتن دست ) 40 سانتی متر بوده و این فضای ازاد می باید عاری از هرگونه جسم تیز یا برنده باشد .

. در دوطرف مسیرهای ورودی و خروجی با ارتفاع دو پله و یا مسیر های ورودی و خروجی شیب دار (مسیر های دسترسی به ساختمان ) باید میله دستگرد (هندریل ) نصب گردد.

ویژگی های هندریل شیشه ای

.ایمنی و زیبای بالا
. ماندگاری و دوام بالا
.نمای مدرن و منحصر به فرد
.ایجاد چشم انداز بدون مانع
.نصب سریع و اسان
.شستشو و نظافت راحت
.تنوع بالا در انتخاب رنگ شیشه و یراق الات
.استحکام بالا در برابر تغییرات جوی و برخورد اجسام
و….

جان پناه شیشه ای و 7 مزیت آن نسبت به بقیه

تتا المینیوم تولید کننده انواع پروفیل و درب و پنجره ترمال بریک ، نرمال بریک ، سیستم گیوتینی و انواع نما های مدرن {سرامیک خشک ، همه مقاطع کرتین وال…}

 

برای راهنمایی بیشتر با مدیر فروش شرکت در ارتباط باشید

09121908363

blank

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank