blank
blank

نمای لوور چیست و چگونه اجرا میشود ؟

یکی از انواع نماهای ساختمانی ، نما لوور است که از ان مانند سایبان برای کنترل کردن تابش نور خورشید استفاده میشود .

پرده های کرکره ای رو در ذهن خود مجسم کنید ! حالا میتونین درک درستی از  نمای لوور داشته باشین . یعنی ردیف هایی که کنار هم قرار میگیرند تا میزان نور ورودی به محیط ذاخل را کنترل کنند .

نمای لوور هم به همین شکل است ، از نوار های افقی یا عمودی تشکیل شده که اغلب روی قسمت شیشه ای ساختمان در بیرون نصب میشوند .

با نصب نمای لوور ، علاوه بر بهره مندی از جنبه های زیبایی آن ، میتوانید تابش نور ساختمان هم به داخل کنترل کرده و از اثر گلخانه ای و اتلاف انرژی جلوگیری کنید .

نمای لوور در حال حاضر یکی ملزومات ساختمانی در کشور های اروپایی به حساب می اید که بدین وسیله میزان مصرف انرژی و اثر گلخانه ای کنترل شود .

در این مقاله میخواهیم نمای لوور را به طور کامل معرفی کرده و انواع ان را نام ببریم . همچنین از نحوه اجرا ان هم با شما صحبت کنیم . با ما همراه باشید .

لوور
لوور

طراحی و اجرای نمای لوور

نیازمند یه فرد متخصص و تیم حرفه ای است . این سازه را میتوانید از ابتدای طراحی خود داشته باشید و یا حتی بعد از ساخت این سیستم رو به نما خود اضافه کنید و مزایای ان استفاده کنید.

اجرا این سازه از نصب کردن نوار های مخصوص  پشت نمای بیرونی شیشه ها و پنجره ها دشوار تر است . .چرا که فواصل و زاویه مناسب قطعات باید جوری تنظیم شود که علاوه به اینکه تابش نور به داخل را کنترل میکند باعث محدود شدن دید داخل هم نشود .همچنین نصب پایه های نگه دارنده هم دشواری خاص خودش را دارد . و این ها مستلزم حضور یک تیم اجرایی حرفه ای است . علاوه بر مزیت هایی که از این سازه گفتیم یک سری از افراد از لوور ها فقط به دلیل جذابیت های ظاهری فوق العاده انها از آن استفاده میکنند .

طراحی نمای لوور

این نما همانطور که گفتیم چیزی جز نوار های عمودی و افقی که روی قسمت های شیشه ای ساختمان قرار میگیرد نیست . البته گاهی این نوار ها به دلیل زیبایی روی قسمت های بتنی یا آجری هم قرار میگیرد. معمولا نماهای لوور با انواع متریال و سبک های طراحی سازگارند همچنین میتوانند جذابیت ظاهری ساختمان را دوچندان کنند .

اصولا هم در استفاده از از نمای لوور در سطح های مختلف ، مخصوصا کامپوزیت و شیشه هیچ محدودیتی وجود ندارد.

شاید از نظر شما اجرا این سیستم ساده بنظر برسد اما باید بدانید که یک کار بسیار تخصصی است . به طور معمول این نما در کنار نمای شیشه ای به کاربرده میشود .

شما بسته به مقیاس پروژه خود ، میتوانید از لوور های متحرک هم استفاده کنید.

در نوع متحرک پره های لوور ها به یک یا چند موتور الکتریکی متصل میشود نوار ها در هر جهتی که بخواهید تغییر زاویه میدهند تا بتوانند در شرایط نوری مختلف بیشترین کارایی را داشته باشند .

انواع نمای لوور

برای اینکه بتوانیم نماهای لوور را دسته بندی کنیم ، باید با معیار های مختلفی بسنجیم . پس در ابتدا از دو شاخه مورد بررسی قرار میدهیم :

انواع بر اساس عملکرد

نمای لوور معمولا به گونه ی متحرک و ثابت هستند. اگر به دنبال صرفه اقتصادی هستین لوور های ثابت گزینه مناسب شما اند . به دلیل ارزان تر بودن،  هم کارایی و محبوبیت بیشتری هم دارند . ما لوور های ثابت را از الومینیوم با کیفیت تولید میکنیم که در هر رنگی  قابل سفارش است . اما ساخت لوور با کامپوزیت و چوب هم امکان پذیر است .

در طرف مقابل نوع متحرک این سیستم نیازمند موتور الکتریکی است همچنین هزینه طراحی و اجرای ان هم بیشتر از نوع ثابت است . لوور های متحرک معمولا در مجتمع های تجاری بزرگ ، ساختمان های لوکس و مدرن به کار برده میشوند . و نوار نوع متحرک حتما باید از جنس الومینیوم یا کامپوزیت باشد .

نما لوور
نما لوور

انواع بر حسب متریال

نوع این نما را میتوان بر اساس متریالی که از آن ساخته میشود هم تقسیم بندی  کرد :

. لوور الومینیومی  : از محبوب ترین و پر کاربرد تربن نوع از نماهای لوور ،لوور الومینیومی است . چرا که وزن این نوع از بقیه سبک تر است و بار کمتری به ساختمان وارد میکند . همچنین فریم پذیری خیلی بیشتری دارد و مقاومت و ماندگاری نوار های الومینیومی هم خیلی بیشتر است و اسیب پذیری کمتری در شرایط اب و هوایی مختلف دارند . و از مهم ترین ملاک ها اینکه شما میتوانید لوور های الومینیومی را به رنگ دلخواه خود تغییر دهید .

.لوور چوبی : این جنس لوور معمولا قیمت بالایی دارد و از آن در قالب سازه ثابت در جلو قسمت های شیشه ای و پنجره ها استفاده میشود . طراحی های مختلفی میتوان با لوور های چوبی انجام داد به همین دلیل سازگاری زیادی با انواع سبک های نما دارند . از این محصول میتوان به عنوان سقف کاذب یا حتی عنصر تزیین دیوار در در دکوراسیون استفاده کرد .

.لوور کامپوزیتی: میتواند رنگ و طرح های مختلفی داشته باشد اما بخاط متریالش قیمت به صرفه ای دارد .

انواع بر اساس ظاهر

نوع ظاهری این نما را باید قبل اجرا مشخص کرد . به طور کلی نماهای لوور بر اساس شکل ظاهر به چند گروه زیر تشکیل میشوند :

مکعبی: انواع لوور ها با متریال مختلف را میتوان در قطعه مربعی تهیه کرد. به همین دلیل از محبوبیت خوبی برخوردارند .

مستطیلی: لوور های مستطیلی شبیه به نوار های پهن و ضخیم هستند و اغلب ظاهر باریکی دارند . و این مدل لوور ها به دلیل ظاهر پره مانندشان کاربرد زیادی دارند.

زد شکل : این مدل سازه ها ظاهری خاص و منحصر به فرد دارند و سطح مقطعی با حالت شکسته دارا اند .انواع لوور را با متریال مختلف میتوان به شکل z تولید کرد . اما بیشتر در نوع الومینیومی تولید میشود .

لوور z
لوور z

دوکی : میرسیم به محبوب ترین شکل ظاهری این نما . سطح مقطع این لوور ها به شکل یک بیضی تیز یا نیم رخی عدسی است . این مدل لوور فقط با الومینیوم ساخته میشود و با پروفیل های مخصوص به سازه اصلی و بدنه متصل میشوند . ورق های الومینیومی که که برای ساخت لوور ها استفاده میکنیم با قطر 100 تا 400 میلی متر است . قطر سطح مقطع لوور های دوکی 80 تا 300 میلیمتر میباشد .

جمع بندی

لوور از جذاب ترین و جدیدترین انواع نمای ساختمان است . معمولا هم روی پنجره ها و قسمت های شیشه ای یا کامپوزیت ساختمان اجرا میشود . لوور هم علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی دارد میتواند میزان نور ورودی به ساختمان و اتلاف انرژی  گرمایی را کنترل کند .

لوور های الومینیومی باتوجه به اینکه در طیف وسیعی از رنگ ها قابل تولیدند و بسیار انعطاف پذیر اند از بهترین گزینه های نما ساختمان به شمار میروند

اگر قصد دارید ظاهر و بازدهی انرژی ساختمان خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید نمای لوور بهترین گزینه برای شما

پس با ما در ارتباط باشید

09121908363

 

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank